اخبار و تازه های دنیای کامپیوتر و IT

وبلاگ شخصی وریا عزیزی

اخبار و تازه های دنیای کامپیوتر و IT

وبلاگ شخصی وریا عزیزی

درآمدی بر شبکه های اجتماعی

شبکه اجتماعی یا جامعه مجازی مکانی است برای تبادل نظر که در آن مردم عقیده و نظرات خود را به اشتراک میگذارند، عضویت در آن عمومی بوده و محدود به شخص یا مراکز خاصی نیست. هر انسانی با هر نژاد، هر شرکت یا سازمان با هر زمینه فعالیت می تواند عضویت پیدا کرده واطالاعات خود را به اشتراک بگذارد و در کل محیطی فرهنگی، خبری، علمی و ... را با دیگر افراد در سراسر دنیا بوجود آورند!

به بیان دیگر یک شبکه اجتماعی، سایتی است که به کاربرانش این امکان را می دهد که علاقه مندی ها، افکار و فعالیتهای خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارند. 

 

عضویت برای بار اول در هر شبکه اجتماعی بسیار آسان و با داشتن یک ایمیل آدرس امکان پذیر است. پس از عضویت شما یک صفحه در اختیار خواهی داشت که می توانید اطلاعات شخصی خود را در آن نوشته  و صفحه خودتان را کامل کنید. برای مثال گوگل پلاس به تازگی پا بر عرصه شبکه های اجتماعی نهاده است و این امکان جدید را برای کاربرانش فراهم کرده است. پس ورود و نوشتن اطلاعات خود، شما چند دایره در اختیار دارید. اضافه کردن دوستان به دایره دوستی اقوام به دایره فامیلی و ... پیوند میان کاربران گوگل پلاس است. اگر روی صفحه خود عکسی بگذارید، افرادی که در دایره شما هستند می توانند پسندشان را با زده 1+ یا گذاشتن نظر به شما اعلام کنند و متقابلا شما نیز قادر به این کار هستید. ارسال مطالب مفید بر نمایه تان می تواند مورد استفاده دیگران نیز قرار گیرد، در واقع همه می توانند با به اشتراک گذاری دانسته هایشان دیگران را بهره مند سازند. بیشتر شرکتهای معتبر در شبکه های اجتماعی بزرگ و جهانی صفحه ای را برای تبلیغ یا معرفی محصولات و یا اطلاع رسانی در مورد تازه هایشان ایجاد کرده اند که فقط با یک جستجوی ساده می توانید آنها را پیدا کنید و از اطلاعاتشان بهره مند شوید. می توانید به دوستانتان در سراسر دنیا بپیوندید، در ارتباط باشید، گفتگو کنید و حتی سرگرمی مشترک داشته باشید.

در سال 1960 نخستین بار بحث شبکه های اجتماعی در دانشگاه ایلی نیوز در ایالات متحده امریکا مطرح شد، پس از آن در 1997 نخستین سایت شبکه اجتماعی به آدرس اینترنتی "sixdegress.com" راه اندازی شد. اما بعد از سال 2002 انفجار تجارت در وبساتهای شبکه اجتماعی مانند "lindedin، orkut، friendestre و ..." باعث تحول عظیم در این عرصه و شکوفایی شبکه های اجتماعی شد. در سال 2004 سایتهای  "فرینداستر " با هفت میلیون کاربر و "مای سپیس"  با چهار میلیون کاربر مقام اول و دوم را داشتند و در همان سال  "فیس- بوک" نیز راه اندازی شد و کم کم محبوبیتی بین کاربران شبکه های اجتماعی پیدا کرد. سال 2005، سال ظهور قوانین برای شبکه های اجتماعی بود. زیرا بسیاری از اطلاعات شخصی افراد در اختیار این شبکه ها بود، که الزاما قوانینی مشخص برای حفظ این اطلاعات و نوع ارتباط ایجاد کردند که این اقدامات باعث شد، کاربران اطلاعات خود را محدود شده در اختیار دیگران بگذارند و کنترلی بهتر بر فعالیتشان داشته باشند. تا سال 2006، که سال گسترش روزافزون کاربران و بازدیدکنندگان وب سایتهای شبکه اجتماعی و همچنین سایر سایتهای دیگر به شبکه اجتماعی بود. در آوریل 2008 نیز، فیس بوک با ایجاد صفحه های اصلی وب سایت خود به زبانهای مختلف باعث شد که این وب سایت 153 درصد تا سال 2009 رشد داشته باشد و کاربران بیشتری را از سراسر دنیا جذب کند و با اضافه کردن امکانات امنیتی و ارتباطی بیشتر، محبوبیت خود را گسترش دهد.

شبکه های اجتماعی، به خصوص آنهایی که کاربردهای معمولی و غیر تجاری دارند، مکانهایی در دنیای مجازی هستند که مردم خود را به طور خلاصه معرفی می کنند و امکان برقراری ارتباط بین خود و همفکرانشان را در زمینه های مختلف و مورد علاقه فراهم می کنند. به نظر میرسد شبکه های اجتماعی در اینترنت، در آینده بیش از این هم اهمیت پیدا می کنند، همانطور که این شبکه ها هم اکنون نیز روز به روز محبوبتر هم می شوند و با وجود این شبکه ها، دیگر افراد برای پیدا کردن همفکران خود در موارد گوناگون تنها نیستند و به نقل از ویکیپدیا: " یک دوست آرژانتینی برای تحلیل بازی های بوکاجونیورز، یک دوست سوئدی برای صحبت در زمینه فناوری اطلاعات، یک دوست فرانسوی برای بحث در مورد فیلم های سینمایی مستقل یا یک دوست مصری برای بحث پیرامون مسائل خاورمیانه، در یک جامعه مجازی (شبکه اجتماعی) پیدا می شود".

پیشنهاد می کنیم در یکی از شبکه های اجتماعی عضو شوید، یک صفحه اختصاصی داشته باشید و سعی کنید از جامعه مجازی استفاده مفید داشته و لذت ببرید.   

منابع:

1- اینترنت، دانشنامه آزاد ویکی­پدیا

2- اینترنت، گوگل   

 

"نویسنده:وریا عزیزی" 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد